Ga je de stad in en vraag je de bezoekers : “wat is Black Friday”? Krijg je meestal als antwoord: korting . Zowel online als in de winkels. Al dagen wordt er weer geadverteerd voor Black Friday aanbiedingen. De kortingen variëren maar liegen er niet om. Want voor 10% komt de Nederlander zijn bed niet meer uit. Als je je voorkeur een beetje kent en de afgelopen maanden hebt gevolgd dan ken je de prijs. Je kan dan ook de korting goed inschatten. In zo’n geval toeslaan (!) als de gelegenheid zich aandient.

Black Friday is, hoe kan het anders , komen overwaaien uit Amerika. Het is al vroeg in de zestiger jaren ontstaan voor de drukte volgend op “Thanksgiving”. Altijd op de 4e donderdag in november. Een soort dankdag voor de goede oogst en alle goede dingen in het leven.

Thanksgiving wordt in Nederland nauwelijks gevierd. Maar Black Friday des te meer. De laatste jaren steeds vaker en intensiever. En de kortingen worden maar hoger. Maar zoals eerder gezegd ken je wensen, ken de markt en volg de prijsvorming. Dan herken je de echte aanbiedingen en kan je aanzienlijk voordeel halen. Black Friday beperkt zich in Nederland vaak niet meer tot de vrijdag alleen. Soms is er sprake van een hele week of weekend met hoge kortingen.

RTV Meppel/ foto Leo de Harder (2020)

Door Halvari

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.